به گزارش راهبرد معاصر، جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطب علمی منطقه غرب آسیا و از امنترین کشورهای منطقه در حوزههای علمی تحولات چشمگیری را سپری نموده است. حضور دهها هزار دانشجوی خارجی در ایران و ادامه تحصیل در رشتههای مختلف گواهی بر این مدعا میباشد.
منصور غلامی وزیر علوم که امروز و در جشن ۴۰ سالگی دانشگاه شهرکرد در این دانشگاه حضور پیدا کرده بود با اشاره به تحصیل ۵۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور، گفت: این آمادگی وجود دارد که دانشجویان کشورهای همسایه در دانشگاههای داخلی پذیرش شوند.
غلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، اظهار کرد: توسعهای که در گوشه و کنار کشور و در استان شاهد آن هستیم جریانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته و در این چهل ساله نعمتهای فراگیری را نصیب ما کرده است.
وی با اشاره به سابقه حضور در دانشگاه شهرکرد، بیان کرد: در سال ۶۰ به پیشنهاد رییس وقت دانشگاه اصفهان که در آن زمان دانشکده کشاورزی شهرکرد را تحت پوشش داشت، به عنوان رئیس این دانشکده مشغول کار شدم.
غلامی ادامه داد: در دیماه همان سال زمین کنونی دانشگاه به این مجموعه واگذار شد و کار ساخت دانشکده کشاورزی در اردیبهشت ماه ۶۱ آغاز شد.
وزیر علوم در خصوص ادامه روند توسعه دانشگاه، گفت: در یک حرکت جهادی، ساختمان مذکور ساخته و در آذرماه فراخوان برای حضور دانشجویان در کلاس صادر شد و در نهایت در سال ۱۳۷۰ دانشکده کشاورزی به دانشگاه شهرکرد تغییر نام داد و به طور کامل از دانشگاه اصفهان مستقل شد.
غلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بعد از انقلاب دانشگاهها تقریباً از نو شروع به کار کردند، گفت: این نوسازی به ویژه در بدنه هیات علمی انجام شد و مشهود بود.
وزیر علوم ادامه داد: در آن زمان در صنایع کشور از جمله صنعت نفت و صنعت نظامی و مراکز درمانی و بهداشتی از کارشناسان خارجی استفاده میشد.
غلامی تربیت نیروی متخصص را مهمترین مأموریت دانشگاه در آن زمان دانست و تصریح کرد: این مأموریت تا سال ۷۰ که کشور از وجود نیروی خارجی بینیاز بود، به شایستگی به اتمام رسید و تمام مدیران و متخصصان کشور از فارغالتحصیلان دانشگاهها بودند.
وی خطاب به دلسوزان آموزش عالی کشور، بیان کرد: این دستاورد بزرگ امروزه به دلیل بروز و نمود مراکز کوچکتر و تراکم فارغالتحصیلان تحتالشعاع قرار گرفته و به خوبی دیده نمیشود.
وزیر علوم با بیان اینکه ایران در اواخر دهه ۸۰ در تولید علم به جایگاه ۱۶ جهان ارتقا یافت، ادامه داد: در این سالها دانشجوها و اساتید دانشگاههای کشور در دنیا حرفی برای گفتن داشتند و امروز در برخی تخصصها از جمله نانو و بیوتکنولوژی صاحب قدرت هستیم و مقالات اساتید دانشگاه در عرصه جهانی قابل توجه است.
وی با تأکید بر اینکه نظام اسلامی توجه ویژهای برای علم و دانش قائل است، تصریح کرد: در رویکرد جدید وزارت علوم در دهه اخیر، بر این نکته تأکید میشود که مقالات ISI تا چه اندازه میتوانند در حل مسائل کشور نقش داشته باشند.
وزیر علوم تأکید کرد: ۴۳ پارک فناوری و ۱۹۷ مرکز رشد مستقر در دانشگاههای کشور از ایدههای نو، شرکتهای دانشبنیان، گروههای فعال علم و فناوری و ثروتآفرین و نیز گروههای کوچک صاحب ایده حمایت میکنند.
وی در ادامه گفت: امروز شرکتهای دانشبنیان کشور در عرصه جهانی حرفهای زیادی برای گفتن دارند و با ایجاد ثروت صحنههای بزرگ علمی را تحت پوشش خدمات خود قرار دادهاند.
غلامی با بیان اینکه این دستاوردها نشانگر شکوفایی آموزش عالی است، گفت: همانطور که در تولید علم توانستیم موفق شویم حتما در انتقال علم به جامعه نیز میتوانیم به سطح بالای موفقیت دست یابیم.
وی با فرصت خواندن تحریمها، تأکید کرد: دانشگاه در سالهای قبل در زمینه علم و صنعت مشتری نداشت حال آنکه امروز از طرحهای صنعتی اساتید و دانشجویان در علم و صنعت استقبال گسترده وجود دارد.
غلامی با اشاره به نمونههایی از این طرحها، بیان کرد: قرارداد پمپهای استخراج نفت، قردادهای حوزه محیطزیست و پژوهشهای حوزه مسائل اجتماعی و اقتصادی که میان دانشگاهها و صنعت نهایی شدهاند، از نمونه این طرحها هستند.
وزیر علوم تأکید کرد: سال گذشته در هفته پژوهش طی جلسه ای میان صنعت و دانشگاه ۹۰ مسئله مطرح و طی همان جلسه برای ۱۱ مسئله قرارداد تنظیم شد که مبلغش نیز مورد توجه بود.
غلامی با بیان اینکه دانشگاههای بزرگ رسالتهای ملی و بینالمللی دارند، گفت: حدود ۴۵۰ قرارداد بینالمللی میان اساتید دانشگاههای خارجی و داخلی منعقد شده و در حال اجرا است.
وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: دو گروه از اساتید دانشگاههای افغانستان در کشور دورههای تخصصی را میگذرانند که این امر در راستای رسالت انقلاب اسلامی برای تعامل با ملتها انجام میگیرد.