چه تعداد دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنند؟-راهبرد معاصر
توضیحات شرکت ثامن در خصوص آلوده بودن محلول دیالیز صفاقی جذب ۳۰ هزار نفر به آموزش و پرورش با آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟ ورود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ساخت ۳۹ خط جدید مترو پایتخت پلیس: دستگیری سارقان ۱۰میلیاردی طلافروشی در تهران ماهواره چمران جدیدترین تست‌های خود را با موفقیت به انجام رساند ایلان ماسک: نورالینک برای از بین بردن درد گردن و کمر باید تراشه مغزی بسازد صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای شمال | سیلاب در راه است معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش ملک جناح خاصی نیست/ از ظرفیت اساتید استفاده شود خبر خوش برای معلمان | کد ۱۹ استخدام ۶ هزار نفر برای وزارت آموزش و پرورش تایید شد جزئیات مسمومیت چند دانش‌آموز در شهرری | ماجرا چه بود؟ واکنش سازمان غذا و دارو به ماجرای محلول‌های دیالیزی آلوده دستگیری تبعه افغان مسلح در یافت آباد به اتهام قدرت نمایی خبر خوش برای معلمان جدید و فرهنگیان فاقد رتبه و جاماندگان رتبه بندی+ جزئیات ماجرای درگیری موتور سوار و یک زن | واکنش پلیس | دلیل ارجاع زن جوان به مراجع قضایی

چه تعداد دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنند؟

وزیر علوم و فناوری از حضور ۵۰ هزار دانشجوی خارجی در سراسر دانشگاه‌های ایران سخن گفت، دانشجویانی که در رشته‌های متعدد مشغول به تحصیل می‌باشند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۴ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 27
کد خبر: ۲۰۴۶۸

به گزارش راهبرد معاصر، جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطب علمی منطقه غرب آسیا و از امن‌ترین کشورهای منطقه در حوزه‌های علمی تحولات چشمگیری را سپری نموده است. حضور ده‌ها هزار دانشجوی خارجی در ایران و ادامه تحصیل در رشته‌های مختلف گواهی بر این مدعا می‌باشد.

 

منصور غلامی وزیر علوم که امروز و در جشن ۴۰ سالگی دانشگاه شهرکرد در این دانشگاه حضور پیدا کرده بود با اشاره به تحصیل ۵۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور، گفت: این آمادگی وجود دارد که دانشجویان کشورهای همسایه در دانشگاه‌های داخلی پذیرش شوند.

 

غلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، اظهار کرد: توسعه‌ای که در گوشه و کنار کشور و در استان شاهد آن هستیم جریانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته و در این چهل ساله نعمت‌های فراگیری را نصیب ما کرده است.

 

وی با اشاره به سابقه حضور در دانشگاه شهرکرد، بیان کرد: در سال ۶۰ به پیشنهاد رییس وقت دانشگاه اصفهان که در آن زمان دانشکده کشاورزی شهرکرد را تحت پوشش داشت، به عنوان رئیس این دانشکده مشغول کار شدم.

 

غلامی ادامه داد: در دی‌ماه همان سال زمین کنونی دانشگاه به این مجموعه واگذار شد و کار ساخت دانشکده کشاورزی در اردیبهشت ماه ۶۱ آغاز شد.

 

وزیر علوم در خصوص ادامه روند توسعه دانشگاه، گفت: در یک حرکت جهادی، ساختمان مذکور ساخته و در آذرماه فراخوان برای حضور دانشجویان در کلاس صادر شد و در نهایت در سال ۱۳۷۰ دانشکده کشاورزی به دانشگاه شهرکرد تغییر نام داد و به طور کامل از دانشگاه اصفهان مستقل شد.

 

غلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بعد از انقلاب دانشگاه‌ها تقریباً از نو شروع به کار کردند، گفت: این نوسازی به ویژه در بدنه هیات علمی انجام شد و مشهود بود.

 

وزیر علوم ادامه داد: در آن زمان در صنایع کشور از جمله صنعت نفت و صنعت نظامی و مراکز درمانی و بهداشتی از کارشناسان خارجی استفاده می‌شد.

 

غلامی تربیت نیروی متخصص را مهم‌ترین مأموریت دانشگاه در آن زمان دانست و تصریح کرد: این مأموریت تا سال ۷۰ که کشور از وجود نیروی خارجی بی‌نیاز بود، به شایستگی به اتمام رسید و تمام مدیران و متخصصان کشور از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بودند.

 

وی خطاب به دلسوزان آموزش عالی کشور، بیان کرد: این دستاورد بزرگ امروزه به دلیل بروز و نمود مراکز کوچک‌تر و تراکم فارغ‌التحصیلان تحت‌الشعاع قرار گرفته و به خوبی دیده نمی‌شود.

 

وزیر علوم با بیان اینکه ایران در اواخر دهه ۸۰ در تولید علم به جایگاه ۱۶ جهان ارتقا یافت، ادامه داد: در این سال‌ها دانشجوها و اساتید دانشگاه‌های کشور در دنیا حرفی برای گفتن داشتند و امروز در برخی تخصص‌ها از جمله نانو و بیوتکنولوژی صاحب قدرت هستیم و مقالات اساتید دانشگاه در عرصه جهانی قابل توجه است.

 

وی با تأکید بر اینکه نظام اسلامی توجه ویژه‌ای برای علم و دانش قائل است، تصریح کرد: در رویکرد جدید وزارت علوم در دهه اخیر، بر این نکته تأکید می‌شود که مقالات ISI تا چه اندازه می‌توانند در حل مسائل کشور نقش داشته باشند.

 

وزیر علوم تأکید کرد: ۴۳ پارک فناوری و ۱۹۷ مرکز رشد مستقر در دانشگاه‌های کشور از ایده‌های نو، شرکت‌های دانش‌بنیان، گروه‌های فعال علم و فناوری و ثروت‌آفرین و نیز گروه‌های کوچک صاحب ایده حمایت می‌کنند.

 

وی در ادامه گفت: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در عرصه جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و با ایجاد ثروت صحنه‌های بزرگ  علمی را تحت پوشش خدمات خود قرار داده‌اند.

 

غلامی با بیان اینکه این دستاوردها نشانگر شکوفایی آموزش عالی است، گفت: همانطور که در تولید علم توانستیم موفق شویم حتما در انتقال علم به جامعه نیز می‌توانیم به سطح بالای موفقیت دست یابیم.

 

وی با فرصت خواندن تحریم‌ها، تأکید کرد: دانشگاه در سال‌های قبل در زمینه علم و صنعت مشتری نداشت حال آنکه امروز از طرح‌های صنعتی اساتید و دانشجویان در علم و صنعت استقبال گسترده وجود دارد.

 

غلامی با اشاره به نمونه‌هایی از این طرح‌ها، بیان کرد: قرارداد پمپ‌های استخراج نفت، قردادهای حوزه محیط‌زیست و پژوهش‌های حوزه مسائل اجتماعی و اقتصادی که میان دانشگاه‌ها و صنعت نهایی شده‌اند، از نمونه این طرح‌ها هستند.

 

وزیر علوم تأکید کرد: سال گذشته در هفته پژوهش طی جلسه ای میان صنعت و دانشگاه ۹۰ مسئله مطرح و طی همان جلسه برای ۱۱ مسئله قرارداد تنظیم شد که مبلغش نیز مورد توجه بود.

 

غلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های بزرگ رسالت‌های ملی و بین‌المللی دارند، گفت: حدود ۴۵۰ قرارداد بین‌المللی میان اساتید دانشگاه‌های خارجی و داخلی منعقد شده و در حال اجرا است.

 

وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: دو گروه از اساتید دانشگاه‌های افغانستان در کشور دوره‌های تخصصی را می‌گذرانند که این امر در راستای رسالت انقلاب اسلامی برای تعامل با ملت‌ها انجام می‌گیرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار